سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سقای کربلا
 

* با آغاز درگیری مسلحانه، پرسنل انقلابی نیروی هوایی برای تسلیح مردم در ازاء کارت پایان خدمت سربازی، یک قبضه سلاح و هفت فشنگ در اختیار آنان قرار می‌دادند.

* درساعت 5/4 بعدازظهر کلانتری تهران نو ـ پس از پنج ساعت زد و خورد شدید بین مأمورین گارد و مردم ـ سقوط کرد و مردم و گاردی‌ها در این زدو خورد چندین کشته و مجروح داشتند . از این پس، کلانتری‌ها یکی پس از دیگری به دست مردم ساقط شدند.

* فرماندار نظامی تهران در اعلامیه شماره چهل خود، ساعات حکومت نظامی را از ساعت چهار و نیم بعدازظهر تا ساعت پنج صبح افزایش داد. پس از شدت گرفتن حملات مردم به کلانتری‌ها و پادگان‌ها، فرماندار نظامی تهران در همین روز ساعت منع عبور و مرور را تا ساعت دوازده ظهر افزایش داد. یعنی مردم تنها از ساعت دوازده شهر تا چهار و نیم بعدازظهر اجازه خروج از منازل خود را دارند. ادامه مطلب...

[ سه شنبه 89/11/19 ] [ 5:53 عصر ] [ رضا یوسفی ]

* با حمله مأموران گارد به پادگان نیروی هوایی تهران، جنگ خیابانی آغاز شد. به گفته همافران، وقتی که رادیو اعلام کرد فیلم ورود امام خمینی بعد از اخبار تلویزیون نمایش داده خواهد شد، آنها در سالن پادگان اجتماع کردند. با ظاهر شدن تصویر حضرت امام بر صفحه تلویزیون، طنین صلوات سالن را پر کرد و در این هنگام، افراد گارد به سوی آنها تیراندازی کردند و درگیری آغاز شد.

* مردم ساکن در اطراف خوابگاه همافران، هنگامی که از حمله نیروی گارد به همافران آگاه شدند، اهالی خیابان‌های اطراف را نیز با خبر کردند و طولی نکشید که جمعیت انبوهی در کنار دیوار خوابگاه گرد آمدند که با فریاد الله‌اکبر از همافران حمایت می‌کردند.

* اجتماع مردم در کنار خوابگاه همافران نیروی هوای یکه از ساعت ده شب آغاز شده بود همچنان ادامه یافت. ترس مردم این بود که در صورت پراکنده شدن، نیروهای گارد، مجددا به همافران حمله کنند، لذا از دفتر حضرت امام کسب تکلیف کردند و دفتر امام توصیه کردند که پراکنده نشوید.

* مردم در کنار خوابگاه نیروی هوایی همچنان شعار می‌دادند و خود را با آتش لاستیک‌های فرسوده گرم می کردند که در ساعت 5/3 بعد از نیمه شب مأموران حکومت نظامی با خودروهای نظامی و در حالیکه از دور با شلیک رگبار مسلسل‌ها به طرف هوا در صدد ترساندن مردم بودند، به اجتماع مردم حمله کردند. در این هنگام مردم به کوچه‌های اطراف پناه بردند اما مأمورین توانستند یکصد و پنجاه و دو نفر را دستگیر و به محل استقرار حکومت نظامی در کلانتری تهران و منتقل کنند. در بین دستگیر شدگان دو روحانی نیز حضور داشتند. 
تذکر: ظاهرا اولین کلانتری ساقط شده در جریان هجوم مردم همین کلانتری بود.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی 


[ سه شنبه 89/11/19 ] [ 5:46 عصر ] [ رضا یوسفی ]

ملت مصر، افتخارات بزرگى در راه افکار نو اسلامى و مبارزات اسلامى دارد. این ملت، ملت غیورى است. یقین است که این ملت، حاضر نیست خیانت سران خودش را تحمل کند و با آنها درگیرى پیدا مى‌کند. 

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌‌الله خامنه‌ای، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، سال گذشته در دیدار با گروه‌های مبارز فلسطینی، به تحولات منطقه و مساله فلسطین اشاره کردند و فرمودند: «شکى نیست که بر اساس حقایقى که خداى متعال تقدیر کرده است، خاورمیانه‌ جدید شکل خواهد گرفت و این خاورمیانه، خاورمیانه‌ اسلام خواهد بود».
به بهانه‌ «اتفاقات اخیر در کشور مصر»، پایگاه اطلاع‌رسانی حضرت ‌آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، در ویژه‌نامه‌ای به بررسی تحولات اخیر در کشورهای اسلامی منطقه خاورمیانه می‌پردازد.
در اولین بخش از این ویژه‌نامه، گزیده‌ای از سخنان معظم‌له درباره ملت و دولت مصر در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد: ادامه مطلب...
[ دوشنبه 89/11/18 ] [ 9:18 صبح ] [ رضا یوسفی ]
انقلاب

البته باید توجه داشت که با وجود پیشرفت‌های حاصله در عرصه‌های مختلف علوم و فناوری، کشاورزی، صنعت، خدمات و... برنامه اصلاح ساختار اقتصادی کشور که از اواسط دهه 70 به بعد بیش از گذشته مورد توجه بوده، هم چنان با موانع جدی رو به رو است که باید با تدبیری کارشناسی شده به رفع آنها همت گمارد از جمله آنها، وابستگی شدید اقتصادی ملی به نفت و صادرات آن است و دیگر این که در بخشهای مدیریتی و تصحیح زیر ساخت‌های کلان اقتصادی باید بیش از پیش کوشا بود. دستیابی به آرمانهای انقلاب به ویژه در بخش اقتصادی، تنها در سایه عزم و بسیج ملی برای جهش صادرات غیرنفتی تحقق می‌یابد که تضمین کننده توسعه پایدار و حیات اقتصادی و عدالت اجتماعی است.

ادامه مطلب...

[ یکشنبه 89/11/17 ] [ 9:33 صبح ] [ رضا یوسفی ]

در این قسمت، سیر تکاملی انقلاب و روند تثبیت و رشد نظام جمهوری اسلامی ایران را ، بررسی خواهیم کرد . اشاره به این نکته ضروری است که نظام جمهوری اسلامی ایران پس از گذر پیروزمندانه از دوران هشت سال دفاع مقدس، در جایگاه یکی از باثبات ترین و مستحکم ترین نظام های خلیج فارس و خاورمیانه قرار گرفت . جمهوری اسلامی ایران در آستانه آغاز چهارمین دهه حیات خود ، یک قدرت منطقه ای و برخوردار از ثبات و امنیت است ، به گونه ای که اقتدار ، ثبات و امنیت جمهوری اسلامی ایران ، به الگوی یگانه ای در خاورمیانه و خلیج فارس تبدیل شده است . اما مسئله این است که ایران در شرایطی به ثبات و اقتدار کنونی دست یافته که همواره با توطئه ها ، تهدیدها و تحریم های نظام سلطه ، مواجه بوده است . درحقیقت ، انقلاب اسلامی در بستر حوادث رشد کرده و طی سه دهه ، ناگزیر بوده است بخشی از توان خود را صرف مقابله با تهدیدهای خارجی کند . در این بخش به این تهدیدها و حوادث می پردازیم. ادامه مطلب...

[ یکشنبه 89/11/17 ] [ 9:29 صبح ] [ رضا یوسفی ]

امام علی(ع)على امیر المؤمنین با خوارج در منتهى درجه آزادى و دموکراسى رفتار کرد.او خلیفه است و آنها رعیتش،هر گونه اعمال سیاستى برایش مقدور بود اما او زندانشان نکرد و شلاقشان نزد و حتى سهمیه آنان را از بیت المال قطع نکرد،به آنها نیز همچون سایر افراد مى‏نگریست.این مطلب در تاریخ زندگى على عجیب نیست اما چیزى است که در دنیا کمتر نمونه دارد.آنها در همه جا در اظهار عقیده آزاد بودند و حضرت خودش و اصحابش با عقیده آزاد با آنان روبرو مى‏شدند و صحبت مى‏کردند،طرفین استدلال مى‏کردند،استدلال یکدیگر را جواب مى‏گفتند. ادامه مطلب...

[ یکشنبه 89/11/17 ] [ 9:24 صبح ] [ رضا یوسفی ]

در چنین روزی در سال 1357 ه ش ، امام خمینی در مدرسه علوی تهران در جمع سیصد تن از قضات دادگستری و وکلا با تشریح خیانت های پنجاه ساله رژیم پهلوی تاکید کردند : شما اهل قلم هستید ، بنویسید ، بحث کنید ، - عرض کنم- صحبت بکنید ، تبلیغات بکنید ، این نهضت( اسلامی ) را بزرگ کنید ، پشتیبانی کنید ، از این دولت( موقت ) پشتیبانی کنید ، اظهار کنید ، در روزنامه ها اعلام کنید .

و بعد هم انشا ء الله یک دولت حقی بر قرار شد آن وقت باید همه بنشینیم و مع الاسف یک خرابه را بسازیم . این مملکت را اینها خراب کردند و رفتند و خورندو بردند و حالا باید شما و ما همه دست به دست هم بدهیم و این مملکت را از سر بسازیم .
ایشان همچنین در سخنرانی جداگانه ای برای عموم مردم با اشاره به استفاده های نامشروع رژیم فاسد از رسانه های گروهی ، تصریح کردند : دستگاههای که در این مملکت بوده و هست که بایستی در خدمت مردم می بودند ولی رژیم غاصب و فاسد در گذشته از آنها در راه هدف های نا مشروع خود و گسترش فساد استفاده کرده است . ادامه مطلب...

[ یکشنبه 89/11/17 ] [ 9:5 صبح ] [ رضا یوسفی ]

امام خمینی در پیامی از کلیه کسانی که پس از بازگشت ایران تلگراف و نامه تبریک ، صادرکرده اند تشکر کردند . ایشان همچنین در جمع پرسنل نیروی دریایی ارتش در مدرسه علوی تهران با تشریح نقش انسانهای پاکدامن در بازسازی کشور ، در بخشی از سخنانشان تصریح کردند : از حالا به بعد در خدمت ملت باشید .

ملت خودتان را خدمت بکنید . این آب و خاک مال شماست . اینجا مال خودتان باید باشد . دست اجانب باید کوتاه شود . چقدر آمریکا باید از این مملکت ببرد و بخورد یا انگلستان یا سایر جاها ؟ ما باید یک وقت هم زنده بشویم ، بیدار بشویم ، ملتفت بشویم ، آزادی را بگیریم . حق را باید گرفت با سرنیزه با مسلسل باید حق را گرفت از اینها ، خودشان که نمی دهند . بایستید در مقابل اینها ...
امام خمینی هم چنین در مدرسه علوی تهران در جمع صادرکنندگان خشکبار و دانه های کشاورزی با تشریح کارنامه رژیم پهلوی ، غارت سرمایه های معنوی و مادی را از کارهای این رژیم دانستند .
ایشان همچنین در جمع مدرسان و طلاب حوزه علمیه قم و کارکنان هواپیمایی ملی و شرکت نفت ، با تاکید بر وحدت کلمه و برادری شیعه و سنی ، رمز پیروزی را وحدت کلمه دانستند . ایشان در بخشی از بیاناتشان تصریح کردند : وحدت کلمه ایرانی ها - همه اقشار ایران - موجب شد که ابرقدرت ها را به زانو در آورد ، آن قدرت شیطانی را رفض کرد . قدرت های بزرگ شیطانی که پشت سر او بوده اند را همه را رفض کرد ، همه را کنار زد . این رمز وحدت کلمه است . این وحدت کلمه را باید حفظ کنید و با حفظ وحدت کلمه تا آخر انشاءالله خواهید رفت . ادامه مطلب...

[ یکشنبه 89/11/17 ] [ 9:3 صبح ] [ رضا یوسفی ]

 سه شنبه 17 بهمن ماه 1357 – ضمیمه روزنامه اطلاعات:

دیروز بعداز ظهر در ساعت پنج و سی دقیقه همانگونه که اطلاعات پیش بینی کرده بود امام خمینی در یک مصاحبه مطبوعاتی که با حضور پیش از سیصد خبرنگار داخلی و خارجی در محل مدرسه علوی تشکیل شده بود، مهندس مهدی بازرگان را بعنوان رئیس دولت موقت انقلاب معرفی کرد.

امام خمینی راس ساعت پنج و هفده دقیقه در جلسه حضور یافت و بعد از آنکه دکتر یزدی به حاضران خوشامد گفت. امام خمینی خطابه خود را به اینشرح بیان داشت:

ادامه مطلب...

[ یکشنبه 89/11/17 ] [ 8:41 صبح ] [ رضا یوسفی ]

مى‏ دانیم که گروه‏هاى ذى نفوذ برخلاف احزاب، مستقیماً در به دست گرفتن زمام قدرت و اعمال آن، مشارکت نمى‏کنند بلکه ضمن خارج ماندن از قدرت بر آن‏ تأثیر می گذارند و به آن فشار وارد مى‏ نمایند. (1) در ایران، بازاریان، روحانیون، اشراف، خوانین و ملاکین بزرگ همواره از عمده‏ترین گروه‏هاى ذى‏ نفوذ در تاریخ معاصر بوده‏اند. نقش روحانیون در لغو امتیاز نامه‏ها، انقلاب مشروطه و سقوط محمدعلى شاه، مقاومت علیه رضاخان (مانند مقاومت در برابر جمهورى خواهى او و واکنش در برابر کشف حجاب)، جریان نهضت ملى و ملى شدن صنعت نفت، واقعه سى‏ام تیر ماه 1331 ه.ش. جریانات سال 1342.ه.ش. و بالاخره انقلاب اسلامى به مراتب بالاتر از نقش احزاب سیاسى در ایران بوده است. (2) روحانیون همواره به عنوان یک گروه ذى نفوذ در ایران، بر صاحبان قدرت فشار مى‏ آورده‏اند. موارد آن را به طور فهرست وار بررسى مى‏ کنیم:

1- نهضت تنباکو: حکم تحریم تنباکو از طرف میرزاى شیرازى به لغو این امتیاز انجامید. (3) ادامه مطلب...

[ یکشنبه 89/11/17 ] [ 8:35 صبح ] [ رضا یوسفی ]
<< مطالب جدیدتر ........ مطالب قدیمی‌تر >>

.: Weblog Themes By MihanSkin :.

درباره وبلاگ

امکانات وب