سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سقای کربلا
 

در این قسمت، سیر تکاملی انقلاب و روند تثبیت و رشد نظام جمهوری اسلامی ایران را ، بررسی خواهیم کرد . اشاره به این نکته ضروری است که نظام جمهوری اسلامی ایران پس از گذر پیروزمندانه از دوران هشت سال دفاع مقدس، در جایگاه یکی از باثبات ترین و مستحکم ترین نظام های خلیج فارس و خاورمیانه قرار گرفت . جمهوری اسلامی ایران در آستانه آغاز چهارمین دهه حیات خود ، یک قدرت منطقه ای و برخوردار از ثبات و امنیت است ، به گونه ای که اقتدار ، ثبات و امنیت جمهوری اسلامی ایران ، به الگوی یگانه ای در خاورمیانه و خلیج فارس تبدیل شده است . اما مسئله این است که ایران در شرایطی به ثبات و اقتدار کنونی دست یافته که همواره با توطئه ها ، تهدیدها و تحریم های نظام سلطه ، مواجه بوده است . درحقیقت ، انقلاب اسلامی در بستر حوادث رشد کرده و طی سه دهه ، ناگزیر بوده است بخشی از توان خود را صرف مقابله با تهدیدهای خارجی کند . در این بخش به این تهدیدها و حوادث می پردازیم.

تردید ی نیست که مشارکت و حضور گسترده مردم ایران در صحنه انقلاب اسلامی ، از عوامل اصلی و مهم پیروزی انقلاب و خنثی ساختن توطئه های متعدد و بی وقفه دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران است . در اکثر انقلاب های بزرگ تاریخ ، پس از آنکه سران انقلاب بر اریکه قدرت و حکومت نشسته اند ، مردم را از یاد برده اند و صحنه ، از حضور مردم ، خالی شده است . بدیهی است در جامعه ای خالی از حضور فعال و آگاهانه مردم ، جز دیکتاتوری فردی ، حکومتی مستقر نمی شود . در انقلاب اسلامی چنین نقصانی هرگز مشاهده نشده و علی رغم گذشت سی سال از پیروزی انقلاب ، حضور مردم ایران در عرصه تصمیم گیری ها و نیز مقابله با توطئه های قدرتهای سلطه جو ، کمرنگ نشده است . جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق ، از جمله خطرناکترین توطئه ها برای تجزیه ایران و سرنگونی نظام جمهوری اسلامی بود . جنگ در شرایطی به مردم ایران تحمیل شد که مردم و سران نظام جمهوری اسلامی ، درگیر بازسازی کشور و حل مسائل به جای مانده از رژیم سابق ایران بودند . مردم ایران در دوران هشت ساله دفاع مقدس با چنان عزم و ایثاری در جبهه های نبرد حضور یافتند که مایه شگفتی بیگانگان شد . جنگ به ملت ایران تحمیل شد تا نظام جمهوری اسلامی ایران را تا حد ممکن تضعیف کند و در صورت امکان، سرنگونش سازد . اما مردم ایران به رهبری امام خمینی ( ره ) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ، از این میدان سرنوشت ساز با پیروزی بیرون آمدند و نیروهای دشمن را از سرزمین ایران عقب راندند . جنگ تحمیلی رژیم صدام علیه جمهوری اسلامی ایران ، پس از هشت سال پایان یافت اما نظام سلطه به سرکردگی امریکا ، جبهه های دیگری در مقابل انقلاب ، نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران گشود . به این ترتیب ، باز هم مسیر بالندگی انقلاب مردم ایران در بستر حوادث ادامه یافت .
در مجموعه گفتارهای " سه دهه باانقلاب " ، بارها این موضوع مطرح شده است که ایران بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی مورد تحریم های اعلام نشده غرب قرار گرفت . غرب به رهبری امریکا با نومیدی و نگرانی به نظاره ی سرنگونی نظام دست نشانده خود در ایران نشست . قدرتهای سلطه گر زمانی که دریافتند شعار " نه شرقی ، نه غربی " ، اصل خدشه ناپذیر انقلاب اسلامی است و جمهوری اسلامی ایران هرگز تن به سازش و تسلیم در برابر قدرتهای بیگانه نخواهد داد ، دشمنی خود را با مردم ایران آشکار کردند و ایران را تحت تحریم های شدید اقتصادی قرار دادند . قراردادهایی که کشورهای غربی از جمله امریکا با رژیم پیشین ایران درزمینه های مختلف منعقد کرده بودند ، پس از پیروزی انقلاب به حال تعلیق در آمد . یکی از مهمترین قرار دادهایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به صورت یکجانبه توسط کشورهای غربی لغو شد ، مربوط به احداث نیروگاه های هسته ای در ایران بود . لغو قراردادهای متعدد ، تحریم های اقتصادی و تهاجم سیاسی ، فرهنگی و تبلیغاتی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران ، از دهه دوم انقلاب یعنی از سال 1989 به بعد اوج گرفت و همچنان ادامه یافت . این سالها مقارن فروپاشی شوروی و بلوک شرق بود و امریکا که درصدد سلطه یکجانبه بر ذخایر انرژی خاورمیانه و خلیج فارس بود ، جمهوری اسلامی ایران را مهمترین و مقاوم ترین مانع در راه سیاستهای زورمدارانه خود می دید . دولتمردان امریکا ، پس از فروپاشی بلوک شرق ، خود را رهبر بلامنازع جهان می دانستند و بر آن بودند که همه کانون های مقاومت در خاورمیانه وخلیج فارس را درهم بکوبند . طبعاً جمهوری اسلامی ایران که در صدر فهرست مخالفان سیاستهای استعماری امریکا قرار داشت ، به هدف اصلی تهدید ها و تحریم های قصر سفید تبدیل شد . باورهای دینی ، آموزه های به جامانده از امام خمینی ( ره ) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و همچنین رهنمودهای حضرت آیت الله خامنه ای ، رهبر معظم انقلاب اسلامی ، از اواسط پیروزی انقلاب تاکنون این اصل را ثابت کرده است که برای احقاق حق ، ایستادگی ضروری است . سرنوشت ملت ایران در سالهای پیش و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ، مصداق اصل "پیروزی در صورت پایداری " است . ایمان ، استحکام و مقاومت ملت ایران ، زمینه ساز پیروزی انقلاب اسلامی و رهایی مردم ایران از سلطه نظام استبدادی و وابسته سلطنتی شد . پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز مردم ایران برای دستیابی به حقوق حقه خود و حفظ دستاوردهای انقلاب ، راه مقاومت در برابر سیاستهای زورگویانه نظام سلطه به سرکردگی امریکا را در پیش گرفتند . رمز انکشاف و پیشرفت ایران و ادامه بالندگی انقلاب اسلامی ، در ایستادگی و مقاومت ، نهفته است .

درباره تلاشهای امریکا ، رژیم صهیونیستی و متحدان آنها برای محروم کردن ملت ایران از تکنولوژی های نوین به ویژه انرژی هسته ای ، در برنامه های گذشته به تفصیل سخن گفته ایم . از آنجا که موضوع این برنامه ، چگونگی رشد و تحکیم انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران علی رغم تهدید ها و تحریم های غرب است ، ضروری است به اختصار به مسئله هسته ای نیز اشاره کنیم . امریکا ، تلاش ایران برای بهره برداری صلح آمیز از انرژی هسته ای را در سالهای اخیر به موضوعی بین المللی تبدیل کرده است و از این مسئله به عنوان ابزاری سیاسی برای تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی ایران استفاده می کند . بوش در دوره دوم ریاست جمهوری خود با ارجاع مسئله هسته ای ایران به شورای امنیت و صدور قطعنامه های مکرر توسط این شورا ، تحریم های ایران را تشدید کرد تا به تصور خود ، نظام جمهوری اسلامی ایران را به سازش بکشاند . اما علی رغم تهدیدها و فشارهای امریکا و متحدانش ، ملت ایران در زمینه مسئله هسته ای نیز ، نظیر سایر موارد در سه دهه اخیر ، حتی یک گام در برابر سلطه گران عقب نشینی نکرد . حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنانی در ماه اگوست سال گذشته تاکید کردند که ملت ایران راهی را که در زمینه بهره برداری صلح آمیز از انرژی هسته ای آغاز کرده است تا رسیدن به هدف نهایی ادامه خواهد داد و تسلیم فشارهای بیگانگان نخواهد شد . ایستادگی ایران بر مواضع به حق و اصولی خود ، موجب آن شد که دانشمندان ایرانی با اتکا به توان و امکانات داخلی کشور به چرخه سوخت هسته ای دست یابند و از وابستگی احتمالی ایران به غرب برای تامین سوخت مورد نیاز نیروگاههای هسته ای جلوگیری کنند . پیشرفتهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه فناوری های نوین به ویژه انرژی هسته ای ، مصداق عینی ادامه روند بالندگی نظام و انقلاب اسلامی بربستر حوادث و توطئه های دشمنان ملت ایران است .

انقلاب اسلامی و میراث گرانقدر آن ، نظام جمهوری اسلامی ایران ، به دلیل دشمنی بی وقفه امریکا و متحدان غربی این کشور ، طی سه دهه اخیر با حوادث و توطئه های متعددی درگیر بوده است . رهبری انقلاب و مقام های بلند پایه نظام با برخورداری از حمایت خلل ناپذیر مردم ، در مقاطع حساس از تاریخ سی ساله جمهوری اسلامی ایران ، تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و بر اقتدار و استحکام نظام افزوده اند . اشغال عراق و افغانستان توسط امریکا و شماری از کشورهای غربی و همچنین دو تهاجم نظامی وحشیانه و شکست خورده اردوی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان و نوار غزه ، از مواردی است که این دیدگاه را تایید می کند . هدف امریکا از اشغال عراق و افغانستان اجرای طرح خاورمیانه بزرگ بود . البته امریکایی ها ادعا کردند که به منظور نابودی سلاح های کشتار جمعی رژیم صدام و ریشه کن کردن تروریزم ، عراق و افغانستان را اشغال کرده اند . یکی از اهداف اصلی طرح شکست خورده ی خاورمیانه بزرگ ، نابودی کانونهای مقاومت اسلامی در منطقه بود و طبعاً جمهوری اسلامی ایران به عنوان مقتدرترین و بزرگترین کانون مقاومت ، در اولویت امریکا قرار داشت . اشغال عراق و افغانستان ، به دلیل مقاومت های گسترده مردمی در برابر نیروهای اشغالگر ، به اهداف از پیش تعیین شده نرسید . در عراق با رای مردم ، دولتی به قدرت رسید که خروج اشغالگران از عراق را هدف اولیه خود می داند . درافغانستان ، تروریزم و تولید و قاچاق مواد مخدر ، از زمان اشغال این کشور ، به گونه چشمگیری گسترش یافت . تهاجم رژیم صهیونیستی به لبنان در تابستان سال 2006 و حمله وحشیانه اردوی این رژیم به غزه نیز فقط به دو شکست تاریخی برای صهیونیستها منجر شد و طبعا مقاومت اسلامی ، چه در منطقه و چه درغزه و لبنان ، از پس اینحملات با قدرتی دوچندان ظاهرشد . هدف از تجاوزهای نظامی به عراق ، افغانستان ، لبنان و فلسطین ، درهم شکستن کانون های مقاومت اسلامی ، به ویژه ایران ، به عنوان خاستگاه بیداری و خیزش اسلامی در منطقه است . بر همین اساس حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در یکی از سخنرانی های سال گذشته خود تاکید کردند که ، ما می دانیم چه می خواهیم و به کجا خواهیم رسید و راه رسیدن به آن نقطه را در حرکت و پایداری یافته ایم .


[ یکشنبه 89/11/17 ] [ 9:29 صبح ] [ رضا یوسفی ]
.: Weblog Themes By MihanSkin :.

درباره وبلاگ

امکانات وب