سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سقای کربلا
 

برخی از امور مادی برای دل‌های غافل، زیبا جلوه می‌کنند، در صورتی که با مقایسه زیبایی‌های حقیقی نه تنها زیبا نیستند بلکه نازیبایند و دلباخته خود را نیز نازیبا می‌کنند. قرآن کریم به بیان مواردی از دلبستگی‌های آدمی پرداخته است،   همان‌هایی که جلوه خوبی دارند؛ اما حقیقت‌شان نازیبا است  :

(زیّن للنّاس حبّ الشّهوات من النّساء و البنین و القناطیر المقنطر? من الذّهب و الفضّ? و الخیل المسوّم? و الانعام و الحرث ذلک متاع الحیو? الدنیا و الله عنده حسن المئآب)؛ جلوه‌گر شد برای مردم[غافل] عشق و علاقه به شهوت‌ها [و خواسته‌های مادی] از جمله: زنان و پسران، ثروت‌های انباشته از طلا و نقره و اسبان زیبا و چهارپایان و زراعت‌ها که اینها همگی متاع [کم‌ارزش] دنیا[ی فانی]‌اند، [در صورتی که زیبایی‌های ارزشمند معنوی] نزد خداوند نیکوترین پایان‌ها است.


شیطان تنها زینت‌دهنده مظاهر دنیا است تا انسان را گمراه کند؛ زیرا او قسم یاد کرده است که مردم را از طریق دلربایی‌های مصنوعی دنیا، از جمال دلربای حق و زیبایی‌های معنوی و ارزشمند غافل سازد. (قال ربّ بما اغویتنی لازیّننّ لهم فی الارض و لاغوینّهم اجمعین)؛ شیطان گفت: اکنون که مرا گمراه و اخراج ساختی، من نیز مظاهر زمین را در چشم بنی‌آدم مزیّن و دلربا می‌کنم (مقصود ایجاد دلبستگی است) و به این طریق همه‌شان را گمراه می‌سازم.

این تهدید شیطان که آن را جامه عمل نیز پوشانده است برای منحرف نمودن انسان از زیبایی حقیقی و معنویت است، تا انسان به زیبای مطلق؛ یعنی خدا نرسد.کسانی که به جهان ابدی و زیبای مطلق ایمان ندارند دل به مظاهر دنیا خوش کرده‌اند. قرآن می‌فرماید: (زیّن للذین کفروا الحیا? الدنیا)؛ زندگی دنیا برای کفار جلوه زیبایی دارد [و به آن دل بسته‌اند[

  در این آیه‌ها دلبستگی‌های انسان به این مظاهر، مذمت شده است، نه اساس زیبایی؛ زیرا زیبایی‌های دنیا نیز آفریده پروردگار هستند. قرآن کریم در جای دیگر، زیبایی حیوانات، آسمان و زمین را بیان می‌کند و آن را از نشانه‌های الهی می‌داند و می‌فرماید: (و لکم فیها جمال حین تریحون و حین تسرحون)؛ در رفت و آمد چهارپایان، زیبایی و جمال است و زیبایی زندگی و صفای معیشت به وجود آنها بستگی دارد. (انّا جعلنا ما علی الارض زین? لها)؛ ما آنچه روی زمین است وسیله زیبایی آن قرار دادیم و... 


[ چهارشنبه 91/2/27 ] [ 9:26 صبح ] [ رضا یوسفی ]
.: Weblog Themes By MihanSkin :.

درباره وبلاگ

امکانات وب