سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سقای کربلا
 

در سالروز این عملیات غرورآفرین، یاد همه شهیدان انقلاب اسلامی، به ویژه شهیدان عملیات مرصاد را گرامی می داریم.به خیال واهی، فرصت را غنیمت شمرده و سعی در رسیدن به اهداف پلید خود نمود.منافقین با جمع آوری دیگر ضد انقلابیون سرخورده از کشورهای مختلف اروپایی، نیرویی به استعداد تقریبی 15 هزار نفر فراهم کرده و با بهره گیری از جنگ افزارهای اهدایی صدام و دیگر اربابان خود حمله خود را از غرب کشور به خاک جمهوری اسلامی ایران آغاز کردند. نیروی هوایی عراق با حمایت مقدماتی آنها را برای ورود به عمق خاک ایران و در نهایت، فتح تهران ترغیب می کند. با این اتحاد شوم قسمت هایی از اراضی میهن اسلامی مورد تجاوز قرار می گیرد. ملت سلحشور و مسلمان ایران پس از اطلاع از تجاوز منافقین به میهن اسلامی به خروش آمده و به جبهه های جنگ اعزام می شوند. سرانجام عملیات مرصاد در 5 مرداد با رمز مبارک یا علی (ع) و به منظور مقابله با منافقین در منطقه اسلام آباد و کرند غرب در استان کرمانشاه آغاز گردید.
منافقین خَلق خوشحال از پیروزی های مقدماتی و در یک اقدام عجولانه راهی باختران شده و به خیال باطل خود قصد حرکت به سمت تهران و سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران را نمودند. رادیو منافقین با ارسال پیام به مردم باختران از آنها می خواهند که زمینه را برای ورود ارتش به اصطلاح آزادی بخش مهیا سازند و آماده جذب در گردانها و لشکرها باشند. از آن طرف رزمندگان اسلام در 34 کیلومتری باختران، ناگهان راه را بر ستون های منافقین می بندند و واحدهای زرهی رزمندگان در یک اقدام منهورانه تعداد زیادی از ادوات سنگین زرهی منافقین را هدف قرار داده و به آتش می کشند. جاده باختران ـ اسلام آباد در همان لحظات اولیه انباشته از ادوات سوخته می شود و عکس العمل سریع رزمندگان، منافقین را به فراری مفتضحانه وادار می سازند و این عملیات در روز بعد نیز با حمله هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران با سرکوبی شدید منافقین ادامه یافت و دشمن را دچار شکست سخت و سنگینی نمود. بدین ترتیب منافقان شکست خورده در این نابخردانه، متحمل تلفات و خسارات عظیمی شدند که بیش از 120 دستگاه تانک، 400 دستگاه نفربر 90 قبضه خمپاره انداز 80 میلی متری، 150 قبضه خمپاره انداز 60 میلی متری و 30 قبضه توپ 106 میلی متری منهدم شد. علاوه بر آن ده ها دستگاه تانک، نفربر، خودرو و نیز صدها قبضه سلاح سبک و نیز مقادیری تجهیزات پیشرفته الکتریکی و مخابراتی به غنیمت نیروهای اسلامی درآمد. در این عملیات 4800 نفر از منافقان کشته و زخمی شدند.

ما، در سالروز این عملیات غرورآفرین، یاد همه شهیدان انقلاب اسلامی،

به ویژه شهیدان عملیات مرصاد را گرامی می داریم.


شرح عملیات مرصاد (به مناسبت سالروز افتخار آفرین این عملیات)

 

 
   در صبح روز 4/5/1367 ، دو گردان از لشکر 9 بدر و دو گردان از لشکر 28 روح ا... به قرار گاه مرصاد 1نجف 1وقرارگاه رمضان مامور شدند . از طرفی ارتباط برادر رضایی با فرمانده لشکر 57 ابوالفضل که همراه با یک گروهان از نیرو هایش در تنگه شبان قرار داشتند ، برقرار شد . فرمانده قرارگاه مقدم نیروی زمینی سپاه به فرمانده لشکر 57 ابوالفضل دستور داد تا همراه با نیرو هایش به سمت تنگه پاتاق حرکت کرده و مانع از فرار نیرو های سازمان به عراق شود . نیرو های تیپ 29 نبی اکرم (ص) که درپادگان ابوذر با تیپ 3 ارتش آزادی بخش درگیر بودند به دستور برادر کرمی فرمانده قرارگاه نجف 2 ، یک گروهان ازنیرو های خود را به نزدیکی شهر اسلام آباد رسانده تا فشار بیشتری را به نیرو های سازمان وارد آورند . وی با نیرو های سپاه و مردم ایلام یک واحد مستقل تشکیل داده و انها را به جنوب اسلام آباد نزدیک کرد ، قبل از اینکه برادران ا... کرم وسعید قاسمی با لباس مبدل وارد شهر اسلام آبادشده و شناسایی کاملی از واحدهای سازمان در شهر اسلام آباد به عمل آورده بودند .                                                                                                    .         

     با طلوع آفتاب روز 4/5/1367 ، هجوم نیرو های خودی به واحدهای ارتش آزادی بخش آغاز شد . با اولین فشار قرارگاه نجف1 ازسمت تنگه چهار زبر ، نیرو های سازمان دست به عقب نشینی زدند ، اما بلافاصله تیپ محور همدان ارتش آزادی بخش خود را به خاکریزها رساند و شروع به مقاومت کرد . در این فاصله برادر حمیدی نیا به نیرو های احتیاط خود که در تپه های اطراف تنگه چهارزبر مستقر بودند فرمان حمله داد و آنان نیز پس از شلیک تعدادی گلوله ی خمپاره خود را به خاکریزها رسانده و به داخل نیرو های سازمان هجوم بردند . با مشاهده این هجوم سنگین فرماندهی محور همدان سازمان بسیار مایوس و ناامید شد و دستور عقب نشینی داد . با عقب نشینی و فرار این نیرو ها روحیه ی سایر نیرو های سازمان به شدت تضعیف شد و آنها نیز پا به فرار گذاشتند . فرار نیرو های سازمان که به قرارگاه مرکزی عملیات مرصاد رسید ، فرمانده قرارگاه از آقای رشید و شمخانی خواست تا هرچه سریعتر   هلیکوپتر های هوانیروز را به پرواز در آورده و پس از شناسایی سریع ، اقدام به تعقیب و انهدام واحدهای درحال فرار سازمان  کنند . با تدبیر فوق به نظر می رسید جاده باختران به اسلام آباد و کرند به گورستان دشمنان تبدیل شود . با شروع آتش هلیکوپترها ، خودروهای سازمان که پر از نیروی درحال فرار به سمت اسلام آباد و کرند بودند ، مورد اصابت موشک های رها شده قرارگرفتند و یکی پس از دیگری منهدم شدند . با بسته شدن جاده و فشار نیرو های خودی که به شهر اسلام آباد نزدیک شده بودند ، نیرو های سازمان به تپه ها وسرزمین های کشاورزی اطراف جاده پناه بردند . با این اقدام ، فرماندهی قرارگاه مقدم نیروی زمینی سپاه به قرارگاه سپاه چهارم بعثت و نجف 2دستور داد تا نیرو های خود را برای دستگیری نیرو های فراری سازمان به جاده باختران اسلام آباد نزدیک کنند . برادران شبانی و کرمی که نیرو های خود رابه صورت دشتبان به سمت جاده حرکت داده بودند با باقیمانده نیرو های سازمان درگیر شدند و پس ازکشتن بسیاری ازآنان تعداد قابل توجهی را نیز اسیر کردند39                                                             .                                                

    فرمانده قرارگاه مرکزی با مشاهده اضمحلال نیرو های سازمان از برادران شمخانی و رشید خواست تا هرچه سریعتر با استفاده از هلکوپترها ی هوانیروز ارتش ، نیرو های لشکر 9 بدر و 28 روح ا... را در نزدیکی شهر اسلام آباد پیاده کرده تا باتوان بیشتری به انهدام نیرو های فراری بپردازند . ازسوی دیگر برادر رضایی به برادر کرمی فرمانده قرارگاه نجف 2دستورداد تا بخشی ازنیرو های خود را به سمت پادگان ا... اکبر و نزدیکی مرز برده تا مانع از فرار نیرو های سازمان به عراق شوند.  در این لحظات ( ساعت 16:00 روز 4/5/1367 ) که شهر اسلام آباد به طور کامل در کنترل نیرو های سپاه پاسداران قرار گرفته بود ، برادر صیاد شیرازی همراه با هلکوپترهای هوانیروز همچنان مشغول، انهدام واحد های ارتش آزادیبخش بود که درحال فرار به سمت مرز بودند و دستگیری نیرو های سازما ن  نیز ادامه داشت . فرماندهی قرارگاه مرکز به کلیه فرماندهان دستور دادکه به خودروهایی که درحال امدادرسانی و پشتیبانی از نیرو های خودی هستند ، ابلاغ شود تا نیرو های خودی و دشمن را نیز جمع آوری کرده و به بیمارستان های باختران انتقال دهند40             

    در این زمان که عرصه بر نیرو های ارتش آزادیبخش بسیار تنگ شده بود ، دو گردان از واحدهای لشکر 27 حضرت رسول (ص) که قبلا آماده شده بودند به منطقه اعزام شدند تا پاکسازی منطقه را بادقت ووسعت بیشتری انجام دهند. ساعت 17:30 بعدازظهر روز 4/5/1367 رانشان می داد که به فرمانده کل سپاه پاسداران برای اطمینان از پاکسازی شهر اسلام آباد وارد این شهر شد و به نیرو های مستقر در شهر دستورداد تا کوچه به کوچه و خانه به خانه شهر را پاکسازی کنندتامردم به زندگی عادی خود ادامه دهند41 . مردم شهر نیز که اکثرا مسلح شده بودند کنترل شهر را به عهده گرفتند تا نیرو های نظامی با آرامش بیشتری به تعقیب و تنبیه متجاوزین بپردازند .  نیروهای مستقردر مناطق مرزی و تنگه پاتاق نیز با بستن راه عبور نیرو های سازمان تعداد زیادی از آنان را منهدم کردند و به تعقیب آنان به سمت  داخل کشور پرداختند 42 عملیات تعقیب و دستگیری نیرو های سازمان تا شب و نیز روز 5/5/1367 ، به طول انجامید و فرماندهی سپاه به منظور سازماندهی متمرکز این مرحله از عملیات ، برادر وحیدی را به عنوان فرمانده ارشد منطقه تعیین کرد تا عملیات پاکسازی و دستگیری نیرو های سازمان زیر نظر ایشان ادامه یابد .                                                                                                 

نتایج عملیات :

       عملیات فروغ جاویدان و پاسخ کوبنده ی ایران به آن ( مرصاد ) در شرایطی روی داد که تصور می شد ایران در ضعیف ترین وضعیت سیاسی و نظامی قرار دارد و از نظر سیاست داخلی بسیار شکننده است . اما بر خلاف این تصور نیرو های سپاه پاسداران در فاصله کمتر از ده روز از پذیرش قطعنامه 598 ، موفق شدند دو هجوم گسترده ی ارتش عراق در جنوب و سازمان مجاهدین ( منافقین ) در غرب را پاسخ داده و نیرو های دشمن را مجبور به فرار کنند. هجوم گسترده ی مردم شهر های مختلف کشور به جبهه های جنگ که دقیقا پس از اطلاع از تهاجم عراق و سازمان مجاهدین صورت گرفت ، نشان داد که مردم ایران همچون گذشته آماده دفاع از کیان میهن اسلامی خود هستند و نفرت آنان از سازمان مجاهدین خلق کمتر از صدام و رژیم بعث نیست .

 

 


[ چهارشنبه 90/5/5 ] [ 1:0 صبح ] [ رضا یوسفی ]
.: Weblog Themes By MihanSkin :.

درباره وبلاگ

امکانات وب