سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سقای کربلا
 

ارتباطات همواره به‌عنوان یکی از موضوعات بسیار مهم برای بشر محسوب شده است و امروز در عصر ارتباطات و در دورانی قرار داریم که قدرت در دست جوامعی است که از نیرومندترین شبکه‌های ارتباطی و به تبع آن، از بیشترین اطلاعات برخوردار باشند و این حقیقت انکارناپذیر تمدن کنون جهانی است.اتحادیه‌ی بین‌المللی مخابرات - ITU - از قدیمی‌ترین سازمان‌های بین‌المللی است که در ?? می سال ???? فعالیت خود را آغاز کرد، اما علی‌رغم قدیمی بودن، ITU اتحادیه‌ای ماهیتا جوان است و به عنوان توسعه‌یافته‌ترین بخش مخابرات جهانی به شمار می آید.
بر اساس بیانیه‌ی اجلاس سران جامعه اطلاعاتی (WSIS)، اتحادیه بین المللی مخابرات، مسوول توسعه زیرساخت‌های ICT و تسهیل کننده عملکردهای تعاملی، اتصال مقابل و اتصال جهانی شبکه‌ها و سرویس‌ها، فراهم آورنده یک محیط توانمند جهت توسعه و اعتماد سازی در استفاده از فن‌آوری‌های اطلاعات و ارتباطات از طریق ارتقای امنیت رایانه‌یی تعیین شده و مسوولیت دارد که امکان استفاده از ICT را برای همه افراد در هر زمان و مکانی گسترش دهند.
??اردیبهشت (?? ماه مه) هر سال براساس مصوبه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی جامعه اطلاعاتی انتخاب شده است و هر سال محورها و شعارهایی را برای اجرای سیاست‌ها و توسعه‌ی اهداف ارتباطی در سطح جهان مطرح می‌کند.
امسال برقراری ارتباط جوانان، فرصت‌های فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان شعار انتخاب شده و
دبیر کل اتحادیه بین المللی مخابرات در پیامی از همه‌ی اعضای خود و سازمان‌های بین‌المللی، دولتی و غیردولتی دعوت کرده است از هرگونه کمک ممکن در زمینه‌ی دسترسی به فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات به کودکان، نوجوانان سراسر جهان دریغ نکنند؛ چرا که این امر به دلیل جایگاه جوانان در توسعه‌ی کشورها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
حمدون توره در پیام خود آورده است: در عصر اطلاعات و ارتباطات، وابستگی افراد جامعه به فن آوری‌های اطلاعات و ارتباطات در انتخاب روش زندگی آن‌ها موثر است، در این دنیای به هم پیوسته، جوانان نه تنها به‌عنوان بهره‌وران شبکه‌های ارتباطی، بلکه اغلب به‌عنوان نیروی محرکه آخرین ابتکارات و ابداعات در زمینه ICT نقش بسیار مهمی را ایفاء می‌کنند
او در بخشی از پیام خود تاکید کرده است: « اکنون وظیفه ماست که فرصت‌های استفاده از فن‌آوری‌های اطلاعات و ارتباطات را برای کودکان و نوجوانان، بویژه برای افرادی که از دست‌یابی به فن‌آوری‌های دیجیتالی درحال رشد محروم هستند، فراهم آوریم
در بخش دیگری از این پیام آمده است ICT ابزاری نیرومند برای قدرت بخشیدن به کودکان و سایر گروههای آسیب‌پذیر از طریق ارتقاء اطلاعات و داشتن آن‌ها محسوب شده و حقوق آن‌ها را در جوامع بشری ضمانت می‌کند. همچنانکه روز جهانی جامعه اطلاعاتی را جشن گرفته‌ایم از تمامی ذی‌نفعان و سازمانهای بین‌المللی، سازمانهای غیردولتی و سیاستگذاران ملی دعوت می‌کنیم که کودکان و نوجوانان سراسر دنیا را در دست یافتن به ICT یاری کنند
دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در پیام خود به مناسبت روز جهانی ارتباطات، از سیاست‌گذاران و پیشتازان صنعت مخابرات درخواست کرد تمامی ‌توجه خود را معطوف جوانان کرده و برای تولید فن‌آوری‌ها، برنامه‌ها و سرویس‌هایی که دسترسی ‌آن‌ها را به ICT تسهیل می‌کند، ‌با آن‌ها همکاری کنند.
بان کی مون در پیام خود آورده است: «جوانان به عنوان عمده‌ی کاربران آگاه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات هستند، اما تحول دیجیتالی خارج از دسترسی بسیاری از آن‌ها قرار دارد، بویژه دختران و زنان جوان و کسانی که در مناطق محروم زندگی می‌کنند.
به همین دلیل، از سیاست‌گذاران و پیشتازان این صنعت درخواست می‌کنم تمام توجه خود را معطوف کودکان و جوانان کرده، برای تولید فن‌آوری‌های مناسب، برنامه‌ها و سرویس‌هایی به منظور تسهیل دسترسی به ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات IT با آن‌ها همکاری کنند
در بخش دیگری از این پیام آمده است: «جوانانی که به ICT دسترسی دارند، اغلب گام‌های بلندی را در طلب دانش برداشته و به راحتی قادر به غلبه بر موانع ارتباطات هستند. در بسیاری از مواقع جوانان عامل اصلی نوآوری در طراحی و استفاده از فن‌آوری‌های جدید هستند، اما شکاف دیجیتالی دیگران را از این منظر دور کرده و آن‌ها را برای سرمایه‌گذاری بر روی منافع جهانی سازی ناتوان می‌سازد. جوانان در هر جا باید فرصت‌های برابر برای رهایی از فقر و بی‌سوادی و تحقق پتانسیل کامل خود داشته باشند
در ایران نیز روز ?? اردیبهشت‌ماه که پیش از این روز جهانی ارتباطات نام داشت، به روز ارتباطات و روابط عمومی تغییر نام یافته است؛ این اقدام از جمله برنامه‌های دولت برای گسترش حوزه‌ی برنامه‌های روابط عمومی‌ در کشور است و این روز از این پس به عنوان روز ارتباطات و روابط عمومی‌ در تقویم‌ها و مناسبت‌های کشور منظور و این مناسبت به فهرست مناسبت‌های کشور افزوده شده و در تقویم رسمی‌ درج خواهد شد.
به همین مناسبت، انجمن روابط عمومی ایران نیز پیامی صادر کرده که در بخشی از آن آمده است: از منظر روابط عمومی نوین، به مثابه آیینه‌ی تمام‌نمای انتظارات و مطالبات برحق جوامع انسانی، از سازمان‌ها و نهادهایی که برای خدمت به آن‌ها، تکوین و سامان یافته‌اند، روز ارتباطات و روابط عمومی فرصتی است مغتنم برای بازبینی انتقادی هوشمندانه و منصفانه در راه‌های طی شده، فراز و نشیب‌های فراوان آن و نیز ترسیم چشم‌اندازی روشن از آینده که می‌باید و می‌تواند درخور شان و منزلت انسان امروز، طراحی و تدبیر شود.


[ چهارشنبه 90/2/28 ] [ 10:37 صبح ] [ رضا یوسفی ]
.: Weblog Themes By MihanSkin :.

درباره وبلاگ

امکانات وب