سقای کربلا |
مشهورترین دانشمند فقیه و محدث نامى شیعه، در نیمه اول سده چهارم هجرى، ثقةالاسلام محمّد بن یعقوب بن اسحاق کلینى رازى، معروف به «کلینى» یا «شیخ کلینى» است. کلینى اصالتا ایرانى و از روستاى «کلین» واقع در ?? کیلومترى شهررى و ناحیه جنوب غربى جاده قم ـ تهران، نزدیک حسن آباد کنونى است. به همین جهت، او را به لقب «رازى»، منسوب به «رى» هم مى خوانند. ادامه مطلب... [ دوشنبه 90/2/19 ] [ 12:37 عصر ] [ رضا یوسفی ]
رستگاران واقعی آنانند که باورشان شد که آدمی از سرا پای عالم بزرگتر است و همواست که برای هر چیز از عالم قیمت می گذارد , هر چه اثرش در زندگی او کمتر است قیمت کمتری برایش معین می کند . [ دوشنبه 90/2/19 ] [ 9:3 صبح ] [ رضا یوسفی ]
اراده از امور مهمّی است که بر اساس آن نظام پاداش و جزا شکل گرفته است و مجازات کسی که اراده ندارد نکوهش شده است. در قرآن 90 بار از ارادهی غیر خداوند سخن رفته است و ضمن آن به موارد گوناگون ارادهی انسانها مانند اراده خوبیها، اراده بدیها، اراده دنیا، اراده آخرت، اراده پاداش گرفتن، اراده برتری یافتن، اراده وجهالله، اراده عزّت یا اراده اموری که توانایی انجام آنها را ندارند؛ اشاره و نیز بیان شده که اراده شیطان، گمراه کردن انسانها و ایجاد دشمنی بین آنهاست.1 ادامه مطلب... [ دوشنبه 90/2/19 ] [ 8:58 صبح ] [ رضا یوسفی ]
کمیته بینالمللی صلیب سرخ که منشأ نهضت بینالمللی صلیب سرخ و هلال احمر محسوب میشود سازمانی است بیطرف، بیغرض و مستقل که وظیفه منحصراً بشردوستانه آن عبارت است از حفاظت از زندگی و کرامت قربانیان جنگ و خشونت داخلی و یاریرسانی به آنها. کمیته بینالمللی، کار هدایت و هماهنگسازی فعالیتهای امدادی نهضت را در مواقع منازعات به عهده دارد. ادامه مطلب... [ دوشنبه 90/2/19 ] [ 8:56 صبح ] [ رضا یوسفی ]
منظور قرآن از صدق و راستى که به عنوان نشانه ایمان و دروغ نشانه نفاق و کفر معرفى شده است، صدق و کذب در عمل است، نه در سخن؛ عملى که با ادعاهاى قبلى انسان و خط مشى اجتماعى او هماهنگ باشد، صدق و عمل ناهماهنگ کذب است. البته صدق و کذب در عمل با گفتار، ریشه هاى مشترکى دارند؛ زیرا صدق بیان حقیقت و کذب بیان عکس آن است. این تبیین گاه به وسیله سخن و گاه به وسیله عمل ظاهر مى شود. ادامه مطلب... [ دوشنبه 90/2/19 ] [ 8:48 صبح ] [ رضا یوسفی ]
چنین تصور نشود که دوست داشتن مسأله ای پیش پا افتاده و فرعی در دیدگاه شرع مقدس اسلام است. برخلاف این نظر اگر اندکی به متون اسلامی مراجعه شود به این نتیجه می رسیم که اسلام برای دوست داشتن جایگاه ویژه ای لحاظ کرده است. می توان گفت دوست داشتن از عمل سخت تر است؛ زیرا به اجبار می توان عمل کرد اما به اجبار نمی توان دوست داشت. و این خود نشان از اهمیت موضوع است. [ دوشنبه 90/2/19 ] [ 8:32 صبح ] [ رضا یوسفی ]
راستی بهشت آدمها کجاست؟ این سوال را اگر از ما بپرسید خواهیم گفت: بهشت در چند قدمی شماست. مگر نه اینکه در بهشت دروغ روا نیست؛ مگر نه اینکه در بهشت تعدّی و جور نیست؛ مگرنه اینکه در بهشت حرف اول و آخر را عشق به خدا می زند و بس؛ و مگر نه اینکه... ادامه مطلب... [ یکشنبه 90/2/18 ] [ 1:8 عصر ] [ رضا یوسفی ]
مؤمن زیربنایی از نظر قرآن یعنی شیعه، اما شیعه ای که گناه در زندگی اش نباشد. بعد همین آیه می فرماید و تأکید می کند که: «أُولئِکَ لَهُمُ الْأَمْن»: اگر ایمان همراه با تقوا داشته باشی، امنیت دل پیدا می کنی ؛ یک زندگی خوش و خرم و بانشاط و یک زندگی همراه با عاقبت به خیری و یک زندگی منهای اختلاف در خانه و بالاخره یک زندگی که در آن، «چه کنم چه کنم»، نباشد. ادامه مطلب... [ یکشنبه 90/2/18 ] [ 1:6 عصر ] [ رضا یوسفی ]
بانوی مسلمانی که از منظر حضرت رسول بهترین ارزش او فاصله گرفتن از منظر مردان نامحرم است.3 بدون توجه به جایگاه والای خود، در معرض دید نامحرمان قرار گرفته است. و شأن و جایگاه والایی که رسول خدا برای بانوان مسلمان قائل بود، متزلزل شده است و اگر غفلت مقداری بیشتر شود، موضوع «حجاب» رفته، رفته مورد تمسخر قرار خواهد گرفت و ایات قرآن به فراموشی سپرده خواهد شد! [ یکشنبه 90/2/18 ] [ 12:56 عصر ] [ رضا یوسفی ]
در این خطبه حضرت علی علیه السلام به غفلت و بیتوجهی مردم پرداخته است و با بیان شرایط سخت پس از مرگ، انسان را از غفلت برحذر داشته است . حضرت میفرماید: ادامه مطلب... [ یکشنبه 90/2/18 ] [ 12:52 عصر ] [ رضا یوسفی ]
|
|
[ طراحی : میهن اسکین ] [ Weblog Themes By : MihanSkin ] |