سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سقای کربلا
 

 

خداوند بنده‌اش را به استفاده از زیبایی‌ها هنگام ورود به عبادت‌گاه و زیارت خداوند و پرستش زیبایی مطلق فرا می‌خواند  . (یا بنی آدم خذوا زینتکم عند کلّ مسجد)؛ ای فرزندان آدم! زیورهای خود را [در مقام عبادت] در تمام مساجد به کار گیرید  .

 

زیبایی‌های مادی و همه نعمت‌های الهی که برای بهتر زیست انسان آفریده شده‌اند باید در جهت صحیح مورد بهره‌برداری قرار گیرند تا بتوان از آنها به زیباآفرین و جمال حقیقی رسید؛ از این رو هنگامی که انسان می‌خواهد جمال زیبای حق را زیارت کند و به سوی معبود جمیل حرکت کند باید با زیبایی همراه باشد، خوش‌بو باشد، پاکیزه و مرتب باشد، بهترین لباس را بپوشد و ظاهر خود را پاکیزه گرداند، انگار که می‌خواهد به میهمانی مهم و با ارزشی برود و کدام مهمانی بهتر از مهمانی حق (نماز) ! پس هرگاه خواستی به سوی معبود روی و به سجده‌گاه قدم بگذاری، خود را زیبا کن و زیبایی‌های خود را همراه بردار تا جمال زیبای حق را در آینه نماز مشاهده کنی  .


امام صادق(ع) درباره تفسیر این آیه فرمود: تمشّطوا فانّ المشط یجلب الرّزق و یحسّن الشعر و نجز الحاج؟ و یزید فی الصلب و یقطع البلغم؛  موی خود را شانه کنید که شانه کردن مو، روزی می‌آورد، مو را زیبا می‌کند، حاجت را روا می‌سازد، پیاز مو را محکم می‌کند و موجب قطع بلغم می‌گردد  .

رسول خدا(ص) هنگام نماز خود را می‌آراست و می‌فرمود: اتجّمل لربّی؛ خود را برای پروردگارم آراسته می‌سازم  . از این رو مستحب است انسان هنگام نماز مسواک بزند، خود را خوش‌بود سازد(به ویژه برای نماز جمعه)، لباس‌های تمیز بپوشد، شانه بزند و خود را مرتب و باوقار سازد.


امام صادق(ع) فرمودند: لیتزیّن احدکم یوم الجمع؟: یغتسل و یتطیّب و یسرّح لحیته و یلبس انظف ثیابه...؛ باید هر یک از شما روز جمعه زینت برگیرد، غسل کند، خود را معطر و خوشبو کند، ریش خود را شانه زند، تمیزترین لباس‌هایش را بپوشد و برای نماز جمعه آماده شود... .
از رسول خدا(ص) نقل شده است: هرکس روز جمعه غسل کند، مسواک زند، از عصر استفاده کند و بهترین لباس‌هایش را بپوشد، گناهان او از این جمعه تا جمعه دیگر آمرزیده خواهد شد.


و نیز فرمودند: کسی که روز جمعه ناخن‌های خویش را کوتاه کند، موی پشت لبش را کوتاه کند، مسواک بزند و قدری آب روی خود بریزد (که بهتر آن است غسل کند)، هفتاد هزار فرشته او را تا نماز جمعه همراهی می‌کنند.
همه این‌ها نشان از ارزش زیبایی و آراستگی است که مورد توجه شرع مقدس است


[ چهارشنبه 91/5/11 ] [ 8:39 صبح ] [ رضا یوسفی ]
.: Weblog Themes By MihanSkin :.

درباره وبلاگ

امکانات وب