سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سقای کربلا
 
امروزه در اقتصاد کلیه کشورها چه کشورهای توسعه یافته و چه در حال توسعه بهره‌ وری به اولویتی ملی تبدیل شده است. بهره‌وری بطوری که موجبات رشد اقتصادی و کنترل تورم را فراهم و امکان دستیابی در سطح بالای استاندارد زندگی را میسر می‌کند. و از لحاظ به حداکثر رساندن منافع افزایش بهره وری، اهداف بهره وری باید در طرحهای ملی توسعه  گنجانده شوند. اگر بخواهیم بهره وری موجب تفاوت در رقابت بازرگانی، ایجاد رفاه ملی و بهزیستی مردم شود، یک رهیافت ملی و جامع، ضروری است.
بهره وری به عنوان یک رویکرد مدیریتی کم کم جای خود را در کشور ما باز می کند، ارتقاء بهره وری جزء لاینفک مدیریت کشور است و همه طراحان، تولید کنندگان و مدیران کشور به نحوی با آن سروکار دارند. در سازمان ملی بهره وری ایران به عنوان کانون هماهنگی و برنامه ریزی بهره وری کشور در زمینه ارتقاء بهره وری حرکتهای مؤثری انسجام یافته، اما این  تلاش ها بدون پشتوانه نظری و همکاری و اعتقاد اند یشمندان و فرهیختگان کشور ممکن نیست. سازمان بهره وری به عنوان پیشنهاد دهنده هدف ها و اولویت ها و تدوین شاخص های بهره وری زمینه بهبود کیفیت و اثربخشی را در مدیریت کشور فراهم  می کند. اما همه سازمانها و نهادهای کشور موظفند تا در این امر ملی قدم های استواری بردارند.
بهره وری در کل عبارتست از تقسیم ستانده به داده و در سطح ملی ستانده عبارتست از ارزش افزوده ملی یا تولید ملی. نهاده عبارتست از زمان بالقوه برای کار و فعالیت. این جوشش و زایش محصول به وجود آمدن فضائی باز و قانونمند است که در آن انسان ها مجال داشته باشند با احترام متقابل آزادانه بیندیشند، تجربه کنند و با نقادی مداوم، بینش ها و روش های خود را اصلاح نمایند. حرکت توفیق آمیز به سوی بهره وری در گرو اعتقاد فردی و تک تک آحاد جامعه است. استقرار چرخه بهره وری در کشور سرآغاز حرکتی نوین در توسعه خواهد بود و در آینده متضمن شایسته سالاری در مدیریت کشور است.
جا دارد که چرخه بهره وری شامل محاسبه شاخص ها، ارزیابی شاخص ها، برنامه ریزی و اجرای  برنامه های بهره وری با تاکید بر رویکرد  تولید ملی با جدیت بیشتر در کلیه دستگاههای اجرائی و بنگاههای اقتصادی دنبال گردد. تغییر و تحول نمی تواند به صورت آمرانه و از بالا به پایین باشد. بلکه جوشش از درون انسان ها است. در این رابطه تجربه گذشتگان نشان می دهد که تشکیل گروههای حل مساله می تواند رویکردی موفق در ارتقای بهره وری باشد و لذا به کارگیری آن در کلیه سازمانها الزامی و بر همه واجب است این امر مهم را در دستور کار روزانه و اجرائی خود قرار دهند.
  
مفاهیم، نکات و پیام‌های بهره ‌وری
        1-      به لحاظ عدم آگاهی کامل افراد جامعه از مفاهیم بهره ‌وری برداشت‌های نادرستی بعضاً از بهره وری و بهبود آن می‌شود، بطور مثال عده‌ای بهره‌وری را به‌عنوان سخت‌تر کار کردن می‌دانند در صورتی ‌که معنا و مفهوم بهره ‌وری در ارتباط با کار کردن چیز دیگری است. بهره ‌وری را می‌توان هوشیارانه و آگاهانه ‌تر کار کردن بیان کرد نه سختتر کار کردن.
 
       2-      اگر سازمانی بخواهد به بهبود بهره ‌وری مستمر و پایدار دست یابد باید برای بهره ‌وری و بهبود آن اهمیت استراتژیک  قائل شود و به بهبود بهره ‌وری به عنوان یک فرایند مدیریتی نگاه کند. چون فرایند مدیریتی، فرایندی مستمر، پیوسته و پایدار بوده و هنگامی ‌که شکل گرفت به طور مداوم و لاینفک به عملکرد سازمانی تبدیل می‌شود و برخلاف برنامه به یک دوره زمانی خاص محدود نمی‌شود.
 
      3-      بهره ‌وری قبل از اینکه به‌عنوان یک شاخص اقتصادی و یا عامل توسعه مطرح شود یک فرهنگ است. برای اینکه بهره‌وری در یک جامعه پایگاهی پیدا کرده و ماندگار شود و در متن عقاید و سنت‌های بومی ریشه بدواند، باید نه تنها به عنوان یک معیار اقتصادی صرف، بلکه به‌عنوان یک اندیشه و تفکر قلمداد شود.
 
      4-      همیشه این باور وجود دارد که هر فرد در حالت عادی دارای استعداد‌ها، قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایی از قبیل: خلاقیت، نوع ‌آوری، ابتکار، اختراع، مدیریت، رشد و ترقی و همچنین ویژگی‌های خاصی می‌باشد که بر اثر پرورش و آموزش‌های صحیح و مناسب می‌توان این استعدادها، قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها را به مرحله ظهور رساند و موجب رشد و بهبود بهره ‌وری نیروی انسانی گردید. بنابراین از جمله مهمترین ابزارهای رشد و بهبود بهره‌وری توجه به آموزش و پرورش هدفمند نیروی انسانی می‌باشد.
 
      5-      سعادت، خوشبختی و بهروزی هر ملتی وابسته به کار و تلاش همه اقشار جامعه می‌باشد و بهره ‌وری معیاری برای ارزیابی عملکرد این فعالیت‌ها و تلاش‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می‌باشد. بر این اساس طبیعی است جوامعی که مردمی سخت‌کوش و فعال و تلاشگر دارند از بهره‌وری بالایی برخوردار خواهند بود.
 
برای بهره ‌ور بودن، باید باور و اعتقاد داشته باشیم که امروز، بهتر از دیروز و فردا بهتر از امروز می‌توان عمل کرد و این مطلب همان فرمایش حضرت علی (ع) است که می‌فرماید: هر کسی دو روزش مثل هم باشد زیان دیده است، بر این اساس باید سعی و تلاش نمود که هر روزمان بهتر از دیروزمان باشد و این هم یک پیام بهره‌وری است.

 


[ پنج شنبه 90/2/29 ] [ 9:17 صبح ] [ رضا یوسفی ]
.: Weblog Themes By MihanSkin :.

درباره وبلاگ

امکانات وب