سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سقای کربلا
 

درچنین روزی در  سال 1299 هجری شمسی، قیام محمد رضا خیابانی بر ضد دولت وثوق الدوله آغاز شد. شیخ محمد فرزند حاجی عبدالحمید در سال  1257 شمسی در  خامنه از توابع شبستر دیده به جهان گشود .  وی پس از طی علوم ابتدایی برای نخستین بار به روسیه سفر کرد و مدتی هم در تجارتخانه پدرش مشغول به کار شد . او پس از آن به تبریز بازگشت 

و در حوزه علمیه این شهر تا در یافت درجه  اجتهاد در علوم نقلی پیش رفت . مردم به دلیل علاقه بسیار به وی  ، خواستار امام جماعت شدن وی در  مسجد کریم خان محله خیابان تبریز شدند . مبارزات  شیخ محمد خیابانی  همزمان با  انقلاب مشروطیت آغاز شد و او در این مسیر خود عملا با دست گرفتن تفنگ وارد مبارزه با استبداد  شد .  وی در همین دوران در فقه ، هیات ، نجوم ، حکمت ، کلام ، ریاضیات ، طبیعیات ، تاریخ و ادبیات مهارت خاصی یافت . از سال 1324 ه ق ، به جهت تغییر اوضاع سیاسی ، وی فعالیت سیاسی خود را شدت بخشید  و در زمان محمد علی شاه و استبداد صغیر به صف مدافعین مشروطه پیوست . شیخ محمد خیابانی  در دوره دوم مجلس شورای ملی به نمایندگی از اهالی تبریز به مجلس شورای ملی راه یافت  و عضو تشکیلات فرقه دموکرات  ایران شد . شیخ محمد خیابانی   در زمان وثوق الدواله در زمان امضا قرار داد ننگین 1919 بین ایران و انگلیس که ایران را رسما تحت الحمایه انگلیس قرار می داد ،به عنوان نماینده  مردم تبریز در مجلس شورای ملی به شدت با تصویب این لایحه مخالفت کرد . وی   اعلام کرد مادامی که این قرار داد از تصویب مجلس شورای ملی نگذشته باشد همانند ورق پاره ای بی ارزش است .پس از آنکه مجلس دوم بسته شد  ،   خیابانی  به مشهد رفت و از آنجا به تبریز بازگشت و مجددا به فعال سازی فرقه دموکرات پرداخت . وی همچنین به سال 1289 ه  شمسی در مقابل اولتیماتوم  روسیه برای خروج مورگان شوستر امریکایی به حزب دموکرات پیوست و در میدانهای تهران برعلیه اولتیماتوم  و استبداد با مردم به افشا گری پرداخت . اما با ورود قشون عثمانی به ایران در تبریز دستگیر و به دو ماه زندان محکوم شد . 
در همین دوره  وثوق الدواله تصمیم به حذف وی گرفت، لذا نیروی عظیمی را  به  تبریز اعزام کرد . در همین زمان خیابانی نیز علیه استبداد قیام کرد و تمام شهر را به تصرف خود در آورد ه بود .
نهضت آزادی بخش خیابانی تقریبا یکسال  دوام یافت تا در زمان  حکومت مشیرالدوله شخص مخبرالسلطنه  برای سرکوبی قیام خیابانی به تبریز وارد شد  و به دلیل اینکه نیروهای حزب دموکرات و تجدد برای آرام کردن اوضاع قره باغ به آن منطقه گسیل شده بودند ،  نیروهای دولتی  به محل اقامت خیابانی حمله کردند   و این روحانی جلیل القدر را  سرانجام  در بیست و دوم شهریور  سال 1299 ه ش خیابانی را به شهادت رساندند. پیکر پاک او را به عمارت عالی قاپو برده آنگاه در مقبره سیده حمزه محله سرخاب به خاک سپردند .

تولد توماس هابز در چنین روزی در سال 1588 میلادی توماس هابز فیلسوف مشهور انگلیسی دیده به جهان گشود . «لویاتان » عنوان مهمترین اثر اوست .توماس هابز یکی از بر جسته ترین فیلسوفان سیاسی است که در حوزه قدرت و مفهوم لیبرالیسم بحث های مطولی کرده است . او از همان ابتدا به مقابله با  اهل کلیسا بر آمد و اصول اندیویدوالیسم و دموکراسى را به جای  قدرت  مذهب در جامعه آن روز غرب پدیدار ساخت  .  توماس هابز، در واقع مفهوم  و فلسفه  آزادی  را تبیین کرد و به بسط آن در حوزه اندیشه سیاسی پرداخت .  هابز همچنین از عدالت شرحی  قدسی  ارایه نمی دهد و بر آن نیست که آن را در حوزه امور زمینی خلاصه کند .  
 فلسفه سیاسی هابز بر این پایه استوار گشته  است که انسانها طبیعتا  از حقوق برابر برخوردارند .  هابز در باب وضع طبیعی انسانها، در فصل سیزدهم کتاب لویاتان  خود می نویسد : "طبیعت انسانها از نظر نیروی بدنی و فکری برابر ساخته شده است، البته ممکن است کسی از نظر جسمی نیرومندتر و از حیث فکری هوشمندتر از دیگری باشد اما وقتی همه آنها را با هم در نظر میگیریم، تفاوتی میان آنها محسوس نمیباشد تا بتوان براساس آن، کسی مدعی امتیازی نسبت به دیگری شود و دیگری به همان اندازه نتواند چنین ادعائی کند. زیرا از نظر قدرت بدنی، ناتوان ترین فرد، همان اندازه نیرومند است تا تواناترین فرد را از طریق توطئه پنهانی و یا تبانی با دیگران که مانند او در معرض خطر مشابهی قرار دارند، به قتل رساند."

 

اعلان جنگ آمریکا به آلمان در چنین روزی در سال 1917 میلادی برای نخستین بار آمریکا علیه دولت آلمان اعلان جنگ کرد .

 

به کار گیری کامیکازه ها در چنین روزی در سال 1945 میلادی برای نخستین بار ژاپن نیروهای ضربتی خود را با نام کامیکازه به کا رگرفت . این خلبانان ماهر به همراه هواپیماهای جنگی شان  ، خود را به کشتی های متفقین می کوبیدند و خسارات کلانی را از این جهت به آنان وارد می ساختند  . گفته می شود این نخستین بار بود که نیر وهای جنگی برای اهداف سرزمینی خود دست به انجام فعالیت های انتحاری می زدند . 

 

تولد الکساندر مویر در چنین روزی در سال 1830 میلادی الکساندر مویر شاعر مشهور اسکاتلندی به دنیا آمد .«بر گ افرا برای همیشه »    عنوان مهمترین اثر ادبی اوست .

 

تولد ارنست مندل در چنین روزی در سال 1923 میلادی ارنست مندل فیلسوف و اقتصاد دان مشهور بلژیکی دیده به جهان گشود .

 

قتل عام هارلم در چنین روزی در سال 1585 میلادی و در میانه  جنگهای داخلی  هلند  ، شهر تاریخی هارلم ، در دست اسپانیاییها قرار گرفت . در این میان فیلیلپ دوم دستور کشتار سکنه شهر را که غالب آنها استقلال طلب بودند صادر کرد و در پایان این ماجرا سربازان اسیپانیایی پس از به خاک و خون کشیدن شهر هارلم بیش از شش هزار نفر از اهالی این شهر از دم تیغ گذراندند . 

 

اعدام دانتون در چنین روزی در سال 1794 "دانتون "یکی از بزرگترین سرداران انقلاب کبیر فرانسه  اعدام شد .وی را یکی از برجسته ترین رهبران  انقلاب فرانسه دانسته اند که مدتی نیز رهبر حزب اعتدالیون دراین کشور بود . دانتون  پس از سقوط نظام سلطنتی بعنوان وزیر عدلیه انتخاب شد.  دانتون پس از اعدامهای دسته جمعی افراد  ضد انقلاب در ماه سپتامبر سال1792    ،  به مخالفت با افراطیون از جمله ژیراندیستها، هربرتیستها و روبسپیر برخاست و در همین طریق نیز اعدام گردید .

 

روز در ختکاری در کره جنوبی همه ساله چین روزی به عنوان روز در ختکاری در کره جنوبی گرامی داشته می شود .

 

اعلام حکم تحریم تنباکو درچنین روزی در  سال 1309 هجری قمری  حکم  آیت الله میرزای شیرازی در باره تحریم تنباکو  اعلام شد . واقعه تنباکو(رژی)  سرسلسله جنبش های آزادی خواهانه در تاریخ معاصر ایران است .  واقعه ازاین قرار است که درتابستان سال 1308ه ق تالبوت یک سرگرد انگلیسی به ناصرالدین شاه پیشنهاد امتیاز انحصاری خرید و فروش توتون و تنباکو درسراسر ایران به مدت پنجاه سال را داد . شاه نیز با تشویق دیگران این قرار داد را پذیرفت و شرکت انگلیسی تالبوت موظف شد سالانه خواه سود کند یا نه مبلغ 150 هزار لیره انگلیسی و نیز یک چهارم سود سالانه خود را به ایران  پرداخت  کند . با انتشار خبر ، بسیاری از علما و مردم بر آشفتند . در همین هنگام میرزای بزرگ با صدور فتوایی در مقابل این دسیسه ایستاد .
متن حکم به این شرح است :
بـسـم اللّه الـرحمن الرحیم , الیوم استعمال تنباکو و توتون , باى نحو کان , در حکم محاربه باامام زمان صلوات اللّه و سلامه علیه است حرره الاقل محمد حسن الحسینى .
با صدور این فتوا مردم مبارزه سیاسی علیه قراداد استعماری  امتیاز تنباکو را یک وظیفه شرعی و تکلیفی الهی دانستند و قلیان ها را شکسته و توتون و تنباکو را را به آتش کشدند . ناصر الین شاه نیز مجبور شد با پرداخت غرامتی این قرار داد را فسخ کند . فتوای تاریخی  این مرجع  بزرگوار در تحریم تنباکو فاجعه ای را که در سال 1309 ه ق به دست ناصر الدین شاه قاجار با واگذاری امتیاز دخانیات ایران به مدت پنجاه سال در حال شکل گرفتن بود در نطفه خفه کرد .  امام خمینى (ره ) در این باره فرمودند:آن مرحوم  که در سامره تنباکو را تحریم کرد ، براى این که ایران را تـقـریـبـا در اسارت گرفته بودند ،  به واسطه قرار داد تنباکو و ایشان یک سطر نوشتند که تنباکو حرام است  و حتى بستگان خود آن جائر (ناصر الدین شاه ) هم و حرمسراى آن جائر ترتیب اثر دادند بـه آن فتوا و قلیانها را شکستند و دربعضى جاها تنباکوهایى که قیمت آن هم زیاد بود در میدان آوردنـد و آتـش زدنـد وشـکست دادند آن قرارداد را و لغو شد قرارداد و یک چنین چیزى و آنها دیـدنـد کـه یـک روحـانـى پـیرمرد در کنج دهى از دهات عراق  یک کلمه مى نویسد و یک ملت قیام مى کند و قراردادى که مابین شاه جائر و انگلیسیها بوده است , به هم مى زند و یک قدرت این طورى دارد او ( سخنرانی امام خمینی " ره "  در مورخه  28/8/1359 )
مـیـرزا مـحـمـد حـسن بن میرزا محمود بن محمد اسماعیل حسینی شیرازی از علمای عالیقدر شیعه در پانـزدهم جمادى الاولى سال 1230 ه ق در شیراز  دیده به جهان گشود . ایشان  پس از طی مقدمات علوم در حوزه های علمیه شیراز و اصفهان به عراق رفت و در  آنجا به سلک شاگردان شیخ انصاری اعلی الله مقامه الشریف  در آمد . وی در سال 1291 ه ق در سامره اقامت گزید و در آنجا به به تدریس و تعلیم مشغول بود . آن فقیه فرزانه   حـدود بیست و سه سال  مرجع شیعیان  جهان بود و در دوره علمی خویش شاگردان بسیاری را تربیت کرد که از میان آنها می توان به آخوند مـلا مـحمد کاظم خراسانى ،  سیدمحمد کاظم طباطبائى یزدى ،    حاج میرزا حـسـیـن سـبزوارى ،  سید محمد فشارکى رضوى ،  میرزا محمد تقى شیرازى و... اشاره کرد . آن عالم ربانی  از خود آثار گرانبهایی به جای نهاده است که از میان آنها می توان به رسالاتی مبسوط در ابواب مختلف فقهی   ،  حاشیه اى بر نجاة العباد و تعلیقه اى بر کتاب معاملات آقا وحید بهبهانى اشاره کرد . شاگردان ایشان نیز بسیاری از دروس ایشان را به رشته تحریر در آوردند که منتشر شده اند . سرانجام آن عالم ربانی در چنین روزی در سال 1273 ه ش مصادف با  بیست و چهارم شعبان 1312 ه ق رحلت کردند .


[ سه شنبه 90/1/16 ] [ 9:20 صبح ] [ رضا یوسفی ]
.: Weblog Themes By MihanSkin :.

درباره وبلاگ

امکانات وب